helsingfors_tidningar
7.5.1856 nro 37 s. 1

[Käännös ruotsista]

– Anianpelto 2. huhtikuuta (Kirjeenv.) Hämmästykseni ei ollut pieni, kun muutama päivä sitten oli matkustanut Anianpeltoon ja Vähä-Äiniölle. Tiesin toki hyvin, mitä siellä oltiin tekemässä, että laivasto kuljetusaluksia oli määrätty rakennettavaksi siellä, mutta kuka olisi voinut aavustaa, että kaksi, kolme kuukautta olivat riittäneet kaikkeen siihen, mitä oli jo valmiina?
Niemellä, joka Vähä-Äiniöstä pistää Päijänteeseen – joka vielä vuoden alussa oli metsän ja miehenkorkuisten kinosten peitossa – kohoaa nyt, pajojen ja muiden laivatelakalle välttämättömien rakennusten, höyrylaivan (100 jalkaa pitkä), kahden suuren kolmimastoisen ja kolmen pienemmän 40 jalkaa pitkän kuljetusaluksen rungot, jotka ovat kanteen asti valmiita. Kun kaartinekipaasin kapteeniluutnantti Falck sai H. K. K. suuriruhtinast Konstantinilta määräyksen tähän työhön, oli hänen ensimmäinen huolensa tutkia kulkuväylä. Sitten piti etsiä sopiva paikka telakan perustamiseksi, hankkia rakennuspuuta, palkata työläisiä sekä ostaa kone höyrylaivalle ja kuljettaa se Anianpeltoon. Huolimatta vaikeasta vuodenajasta ja muista olosuhteista on kaikki kuitenkin tehty sillä vauhdilla, että jo ensimmäisen avoveden aikaan kaikki nämä alukset, jotka nyt ovat teloilla, lähtevät vesille ja laivaliikenne Päijänteellä alkaa. – Uskomatonta vaivaa se kuitenkin on vaatinut Erityisen vaikea tehtävä oli löytää telakan perustamiseen sopiva paikka. Vaikeudet sydään lumeen hautatutuneiden rantojen tutkimusessa eivät kuitenkaan pelottaneet väsymätöntä toimeenpanijaa ja kuljettuaan jalkaisin läpi lumen ja loskan pitkin rantoja 25 virstaa, löysi hän lopulta Vähä-Äiniöltä etsimänsä. Puut kaadettiin ja lumi lapioitiin pois. Työläiset oli tulattu Porista. Laivapuuta oli osittain paikalla, mutta omistaja, joka keinotteli pakottavalla tarpeella, määrä tavaralleen niin liiotellun hinnan, että tuli halvemmaksi ostaa ja vetää puutavara porista. Niin myös tapahtui.
Tällävälin ostettiin Turusta höyrylaiva Storfurstenin kone ja se piti kuljettaa tänne. Vastoin kaikkia epäilyksiä, viisaiden miesten päänpudistusia ja puheita saada tämä rautamassa liikkeelle kapteeniluutnantti Falck pani peliin rautaisen tahtonsa ja tarttui työhön reippain mielin. Mutta olihan se vaivalloista ja vaikeaa, tämä kuljetus! Varmasti oli rohkeus välillä pettää, kun nuo suuret reet eivät oikein löytäneet paikkaansa kapeilla teillämme, kun ensimmäisten päivien kuljetus ei edennyt enempää kuin kaksi virstaa ja kun lopulta ajateltiin vaikeita mäkiä, jota oli ylitettävä. Mitta silloin otettiin ihmiset hevosten tilalle. Sadat miehet vetivät kapteeniluutnantin johtaminen köysillä ja taljoilla kolosseja, ja nyt kaikki sujui aivan toisella tavalla. Perille päästiin 30 päivässä. Ällistyneenä voi silmäillä jättimäistä höyrykattilaa, kun se vielä seisoo Anianpellossa reessään ja kun lisäksi tietää, että se painaa 1 000 leiviskää, voi tuskin käsittää kuinka se meidän liikennevälineillämme on voitu saada liikkeelle. Kuitenkin kolossi on ylittänyt Hämeen vaikeat mäet!
Tähän koneeseen, joka aikaisemmin oli yhdeksän jalkaa syvässä kulkevassa aluksessa, pitää nyt sovittaa runko, joka saa kulkea vain neljä tai viisi jalkaa syvällä vedessä, mutta jonka leveyttä ei saa sovittaa akselin pituutta pienemmäksi. Aikanaa tuli tämäkin lasketuksi ja hoidetuksi, ja nyt odotetaan, että pystytety mekaaninen työpaja puhdistaa kaikki koneen osat, jotka sitten taljoilla ja hevosvoimin sovitetaan laivaan. Työ jatkuu, säästä huolimatta, väsymättömällä innolla. Telakalla työskentelee päivittäin 300 työntekijää ja he vasaroivat reippaiden laulujen kaikuessa laivaa Vähä-Äiniöllä, kun samaan aikaan toiset ovat Anianpellossa laivalaiturin rakennustöissä. Niinpä meidän on suureksi osaksi kiittäminen yhden miehen uupumatonta toimintaa ja hänen onnistunutta avustajiensa valintaa (ennen kaikkea kauppias Carströmiä Porista) siitä, että heti vesien avautuessa laivasto on täydessä valmiudessa kuljettaakseen niin matkustajia kuin maalaistuotteita Päijänteen pohjoisimmilta rannoilta sen eteläisimmille rantamaille. Kuinka hyödyllistä tämä onkaan maalle, se on helppo nähdä, mutta eritoten siitä on hyötyä Päijännettä ympäröiville seuduille ja ennen kaikkea Anianpellolle, josta ajan myötä toivotaan kaupunkia. Postikonttori, joka nyt jo luultavasti perustetaan, on antanut tukea tälle arvelulle.