Toimi tarinoi - Kaima kertoo

Kirjoittanut Eero Puranen. Minerva Kustannus Oy, Jyväskylä 2004. 90 sivua.

toimi-2
Asikkalassa lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt Eero Puranen on rakastunut vanhoihin höyrylaivoihin, Sen kyllä huomaa tästä kirjasta, jossa hän esittelee niistä kaksi, Päijänteen matkustajalaivat Toimin ja Kaiman. Varsinkin Toimi on hänelle jokaista niittiä myöten tuttu, sillä laiva oli yksin hänen omistuksessaan neljännesvuosisadan.
Eero Puranen on perehtynyt höyrylaivoihin paitsi laivojen ahkerana kunnostajana ja niillä purjehtijana myös niiden historian tutkijana. Suomen Höyrypursiseuran julkaisussa Korsteenissa hän on kertonut vuosittain niin laivoista kuin niiden miehistöistä ja näille sattuneista tapahtumista erityisesti Päijänteellä. Hänen asiantuntemustaan Päijänteen laivoista on käytetty hyväksi mm. Navis Fennicassa - Suomen laivahistoriassa, johon hän kirjoitti luvun Päijänteen purjelaivoista ennen höyryaikaa.
Toimi ja Kaima valmistuivat saman vuonna eli 1898, aikana, jolloin ei juuri ollut teitä eikä varsinkaan linja-autoja huolehtimassa maalaisten kaupungissa käynnistä. Kumpikin tuli Päijänteen pohjoispään liikennetarvetta tyydyttämään. Toimi ajoi aluksi - kuten nykyisin sanottaisiin - paikallisvuoroja Jyväskylästä Haapakoskelle (nykyiselle Vaajakoskelle) usean kerran päivässä. Kaima hoiti luhankalaisten ja jämsäläisten kuljetuksista Jyväskylään ja takaisin. Välillä tietysti poikettiin matkan varrella monella laiturilla joko länsi- tai itärannalla Päijännettä.
Eero Puranen on niin höyrylaivafriikki, että hänelle laivat ovat tuntevia olentoja. Niinpä hän panee kirjassaan laivat puhumaan ja jopa keskustelemaan keskenään. Tarina perustuu silti dokumentteihin kuten sanomalehdistä poimittuihin uutisiin ja ilmoituksiin sekä tietysti loppuvaiheessa kirjoittajan omiin kokemuksiin tai höyrylaivaharrastuksen parissa kertyneeseen tietämykseen.
Jotain lukijaa tämä laivojen personointi saattaa häiritä, mutta loppujen lopuksi siitä ei itse asialle ole haittaa. Kahden yli satavuotiaan höyrylaivan kohtalot tulevat kerrotuiksi juurta jaksain ja asiantuntijan perusteellisuudella.
Kirja on runsaasti kuvitettu. Kuvatekstien puute tosin aluksi oudoksuttaa, mutta kun joukossa ei ole yhtään todella vanhaa valokuvaa, kuvitusratkaisu on käsitettävä tietoiseksi valinnaksi. Kuvat kirjassa luovat tunnelmaa eivätkä tuo uutta tietoa tekstissä jo sanottuun.
Tällaisia kirjoja tarvittaisiin lisää Päijänteen laivoista, muissa vesistöissä liikennöineistähän niitä on ilmestynyt vuosien varrella useita.

Lauri Muranen